Aannames over duurzaam ondernemen die niet kloppen

Aannames over duurzaam ondernemen die niet kloppen

Steeds meer mensen kiezen ervoor om voor het ondernemersleven te kiezen in deze maatschappij. En daar zijn ook meerdere oorzaken voor te geven. In de eerste plaats leven we in een prestatiemaatschappij en zijn veel mensen ambitieus ingesteld. Dan is een onderneming runnen natuurlijk een leuke uitdaging. 

Gelijktijdig kiezen veel mensen ook voor het ondernemersleven, omdat ze niet meer zo snel een vast contract krijgen bij een werkgever en als je toch onzekerheid hebt, dan kun je evengoed ondernemen. En als laatste: de drempel om te beginnen met een onderneming ligt natuurlijk laag in deze digitale maatschappij. Je kunt prima vanuit huis een webshop starten of je diensten verlenen. Maar ondernemen is meer dan alleen producten verkopen of diensten verlenen. 

Je wilt je onderneming ook toekomstbestendig houden en daar hoort verduurzamen in deze tijd ook zeker bij. Niet alleen omdat steeds meer duurzame maatregelen wettelijk worden verplicht, maar ook omdat je er als ondernemer zelf baat bij kan hebben. Maar welke veelgehoorde aannames over duurzaam ondernemen kloppen niet en waarom? 

Aanname 1: alleen grote bedrijven kunnen verduurzamen 

Sommige kleine ondernemers zijn in de veronderstelling dat verduurzamen vooral iets is voor grotere bedrijven. Denk aan grote bedrijven die specialisten inhuren of voor miljoenen euro’s duurzaamheidsmaatregelen nemen. Natuurlijk kun je dit als kleine ondernemer niet realiseren, maar daarentegen kun je wel andere dingen doen. 

Je kunt namelijk heel klein beginnen en bijvoorbeeld voor duurzame verpakkingen van baasverpakkingen.nl gaan. Maar als je een klein bedrijfspand hebt, dan kun je die bijvoorbeeld ook voorzien van zonnepanelen. Ga je regelmatig met je bedrijfsauto naar klanten? Koop of lease dan een elektrische auto of een grote bus.

Aanname 2: duurzaam ondernemen levert niks op

Een andere veelgehoorde aanname is dat duurzaam ondernemen je als ondernemer niets oplevert en dat het alleen maar geld kost. Dat je het vooral doet voor de wereld, maar dat je er als ondernemer zelf niets aan hebt. Dit klopt zeker niet, want het verduurzamen van je onderneming is een investering voor de lange termijn. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen laat installeren, dan verdien je dit geld binnen een bepaalde periode terug, terwijl je tegelijkertijd de waarde van je bedrijfspand verhoogt. 

Aanname 3: duurzaam ondernemen is niet noodzakelijk 

In het verlengde van de vorige alinea: duurzaam ondernemer levert iets op en tegelijkertijd is het noodzakelijk. Als je niet meegaat met verduurzamen, dan loop je als ondernemer snel achter en de kans is groot dat de regelgeving ook wordt aangescherpt. Nu zijn er bijvoorbeeld al verplichte energielabels voor bedrijfspanden. 

Conclusie

Het is goed te begrijpen dat je als ondernemer niet altijd direct kunt verduurzamen, want dit vrijwel altijd gepaard met geld. Toch is verduurzamen wel belangrijk en je kan er zelf ook veel baat bij hebben.

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *