De populairste hotspots, initiatieven en bewegingen die bijdragen aan een betere wereld: freelance journalist Crissy Mulder gaat in op 8 trends die passen bij jouw bewuste lifestyle.
Sharing = caring
Het aantal Nederlanders dat via speciale websites onderling diensten of spullen deelt, groeit explosief. Zo verhuren we onze eigen woning steeds vaker via de bekendste site voor ‘social sharing’ AirBnB.nl, bieden we veelvuldig vrije autoplaatsen aan op BlablaCar.nl en laten we onze huisdieren niet langer alleen thuis achter dankzij huisdieren oppassite Pawshake.nl.
De ‘deeleconomie’ is booming en biedt een nieuw model voor consumptie en bezit. In plaats van het telkens nieuw kopen van spullen, kunnen wij volgens voorstanders van de ‘deeleconomie’ ons bezit beter delen en zo beter benutten. Traditionele bedrijven zien veelal concurrentie in deze opkomende trend en ook rondom regelgeving en vergunningen zijn de gemoederen nog niet bedaard. Maar voor nu, zien wij vooral de voordelen voor mens en milieu en ‘delen’ wij dan ook graag de mening: ‘sharing = caring’
‘Oogst’ van de dag
Restaurant Instock zet trending topic voedselverspilling op een leuke en lekkere manier letterlijk en figuurlijk ‘op de kaart’. Het team creëert dagelijks nieuwe gerechten op basis van de ‘Oogst van de Dag’. Deze oogst haalt Instock ieder ochtend met haar elektrische food rescue busje af bij Albert Heijn filialen en bestaat uit producten die normaal gesproken het bord niet halen. De chefs van Instock creëren met onder andere groente en fruit met een schoonheidsfoutje en brood van een dag oud de meeste verrassende gerechten. Instock speelt daarmee in op een steeds groter wordende beweging tegen voedselverspilling. Scoor je eigen oogst bij de Instock Toko in De Pijp in Amsterdam (www.instock.nl)
Homemade lemonade
Naast zelfgemaakte fruit- en groenteshakes maakt ook de homemade lemonade een opmars. Steeds vaker ruilen we frisdranken bomvol suikers en E-nummers in voor water met een smaakje. Kleingesneden stukjes fruit of kruiden toveren eentonig water immers gemakkelijk om in een heerlijke frisse dorstlesser. Varieer met stukjes gember, munt en citroen of aardbei en basilicum en je glas homemade lemonade is nooit meer hetzelfde.
Yoghurt buitenshuis
Yoghurt Barn brengt met haar loeilekkere biologische yoghurt recepten een trend uit New York naar Nederland: het eten van yoghurt buitenshuis. En dat slaat aan! Zo werd afgelopen jaar de Barn in Utrecht door Restaurantverkiezing.nl uitgeroepen tot leukste restaurant van Utrecht en verdiende haar zusje in Amsterdam een derde plaats op de ranglijst van de hoofdstad. De succesformule van Yoghurt Barn is volgens het team gebaseerd op een gedeelde passie. Een passie voor het pure, voor de natuur en voor lekker eten. De Barn werkt dan ook alleen met puur biologische zuivel, direct van de boer. Zo direct zelfs dat het binnen 48 uur na het melken van de koeien in hun Weck-potjes zit. En dat proef je! Bij deze populaire hotspot kun je terecht voor een heerlijke yoghurtspecial of verfrissende yoghurtsmoothie. (www.yoghurtbarn.nl)
Lokaal en met elkaar
We willen de herkomst van onze producten weer kunnen herkennen. Van ons eten, onze kleding en ons interieur. We zien een groei aan lokale initiatieven waar mensen uit de omgeving producten ‘met een verhaal’ verkopen. Producten die zij ter plekke bereiden, met eigen handen maakten of duurzaam inkochten. Neem bijvoorbeeld de maandelijks druk-bezochte Sunday Market in Amsterdam en Den Haag. Hier vind je onder meer vers bereide, heerlijke biologische producten en een rijke verzameling aan duurzaam productdesign van kunstenaars en creatieven uit de omgeving. (www.sundaymarket.nl)
Vegetarisch uitje
Nederland telt momenteel 800.000 vegetariërs, wat overeenkomt met zo’n 5% van onze bevol-king. Een percentage dat nog ieder jaar stijgt. Niet gek dus, dat er op de gemiddelde menu-kaart meer en meer vegetarische gerechten oppoppen. Een restaurant dat al ver voor deze opkomende trend, in 1988, haar intrede maakte, de allerlekkerste ei-, vis- en vleesloze menu’s op tafel zet en daarmee onmisbaar is voor een vegetarisch uitje, is vegetarisch restaurant Betty’s. Betty’s werkt met heerlijke producten, die eigenaar Gido en compagnon Caroline de afgelopen jaren zelf verzamelden op hun reizen. Terug naar waar het begon? Bezoek dan Betty’s in de Amsterdamse Rijnstraat. (www.bettys.nl)
Mindful eten
We zijn dieet- en jojo-moe, willen terug naar ‘gewoon eten’ en weer leren genieten. Mindful eten speelt hierop in. Deze trendy term komt neer op het bewust genieten en waarderen van iedere hap. Sta ‘s stil bij de keus om wel of niet te snacken en neem ook de tijd om eten te ruiken en te proeven zonder dat je je laat afleiden door smartphone of tv. Je zult zien dat je minder snel vervalt in gedachteloos overeten en je maaltijden stukken meer gaat waarderen.
Meer weten? Neem voor tips een kijkje op de site van mindfulnesstrainer Rita Zeelenberg: www.mindful-eten.nl.
Nee tegen E
Door recente onderzoeken en aandacht in de media weten en praten we steeds meer over het aantal onnatuurlijke toevoegingen in ons voedsel. E-nummers zijn door EU voor voedselproductie goedgekeurde hulpstoffen, maar niet automatisch goedgekeurd voor de gezondheid. Dat verschil wordt vaak vergeten. Er bestaat inmiddels veel discussie welke E-nummers slecht zijn voor je gezondheid en welke niet, en vaker zeggen we nee tegen E. We willen weer terug naar natuurlijke producten, ook als deze er net wat minder mooi uitzien of iets anders smaken dan we gewend zijn. Dinneke van den Dikkenberg startte een zoek-tocht naar eenvoudige, dagelijks bruikbare E-nummervrije recepten en legde deze vast in haar populaire boekenreeks ‘Koken zonder E-nummers’. Meer weten over haar boeken of nieuwsgierig naar tips en E-nummervrije recepten? Bezoek dan www.kook-zonder-e.nl.
Tekst: Crissy Mulder
Ze studeerde Journalistiek & Master Communicatiewetenschappen en werkt als freelance tekstschrijfster en journaliste voor o.a. Amsterdam Marketing, De Betere Wereld Krant, Parool, Sante Magazine en Van Hulzen PR.
Ga voor alle info over Crissy naar www.crissymulder.com
Lees ook:
> Beter Op Reis
> Meer inspiratie voor een Enjoy & Do Good -lifestyle in onze nieuwste uitgave