Wat is precies de duurzame kracht van geur?

Wat is precies de duurzame kracht van geur

Elk mens heeft vijf zintuigen: zicht, gehoor, smaak, tast en reuk. Voor marketingdoeleinden werd veelal ingespeeld op zicht en gehoor, maar geurmarketing is steeds populairder aan het worden. Bij deze vorm van marketing wordt ingespeeld op het reukvermogen van mensen en op de connectie die door de mens wordt gemaakt bij het ruiken van een bepaalde geur.

Dat is één van de beste voorbeelden waaruit de kracht van parfum blijkt. Er zijn echter nog meer voorbeelden waaruit deze indrukwekkende kracht blijkt. Het is niet voor niets dat reuk in de marketingwereld een steeds prominentere rol inneemt.

Geur roept een bepaald gevoel en bepaalde herinnering op

Loop je door een lavendelveld in Frankrijk? Dan voel je je ongetwijfeld lekker relaxt en gelukkig. Dit komt enerzijds door de prachtige uitstraling van het paarse lavendel en anderzijds door de heerlijke geur van lavendel.

Ben je uiteindelijk na je vakantie weer terug en ga je bijvoorbeeld op zoek naar een geschikt parfum? Dan maakt je brein automatisch de connectie met de lavendelvelden in Frankijk. Grote kans dat je daarom uiteindelijk uitkomt bij een geur met lavendeltonen. Dát is gewoonweg de kracht van geur in combinatie met specifieke herinneringen aan een geur.

Tijdens je zoektocht naar de beste parfum dupes voor dames is dit iets om rekening te houden. Aan welke geurtonen bewaar je goede herinneringen? Ga op zoek naar een parfum dupe met die geurtonen en geniet extreem van de geur én je eerder opgedane herinneringen.

Geur roept een bepaald gevoel en bepaalde herinnering op

Geur roept aantrekkingskracht op

De geur van kracht is ook op het liefdesgebied duidelijk merkbaar. Kom je een interessant persoon tegen met een niet al te fijne lichaamsgeur? Dan is de kans heel klein dat je daadwerkelijk verliefd op die persoon kan worden. Geur en aantrekkingskracht gaan namelijk hand in hand met elkaar.

Dit werkt ook de andere kant op. Kom je de man of vrouw van je dromen tegen en ruikt hij/zij ook nog eens heerlijk? Dan zijn de vlinders waarschijnlijk niet meer tegen te houden. Geur roept simpelweg aantrekkingskracht op. Daarom is een lekker ruikend parfum tijdens een date ook onmisbaar.

Geur verbetert de stemming

Geur verbetert in de breedste zin van het woord ook de stemming. Was je je kleding bijvoorbeeld met lekker ruikend wasparfum of wasmiddel? Je bent daar direct blij mee zodra je je recent gewassen kleding aantrekt. De geur zit immers in de kleding en roept direct een fijn gevoel bij je op.

Ook is gebleken dat geur bij kan dragen aan je mate van zelfvertrouwen. Heb je ooit een bepaald parfum opgedaan toen je een belangrijke presentatie moest geven? Als die presentatie een succes geworden is, zal je het betreffende parfum associëren met succes. Elke keer als je dit parfum ruikt, denk je weer aan je presentatie terug. Op die manier werkt geur indirect ook mee aan de mate van zelfvertrouwen.

Overigens kan dit met nog een voorbeeld aangeduid worden. Daarvoor komen we terug op de eerder genoemde geurmarketing. Met geur is een winkel of restaurant in staat om klanten aan te trekken. Een lekker ruikende geur roept immers herinneringen op, bijvoorbeeld aan mooie kleding of lekker eten. Tevens weet een winkel of restaurant zich hiermee te onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Veel concurrenten richten zich immers op de andere zintuigen van de mens.

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *